Pár hodin kutění u počítače, nebo taky stovky dní tvrdé práce a několik milionů korun. Porovnali jsme, za kolik se dají pořídit nové webové stránky, a přidali schéma, podle kterého zjistíte, kolik může web stát i vás. S cenou za webové stránky se to má podobně jako s bydlením. Jde to i ve stanu, ale v zimě oceníte spíš dobře izolovaný dům s vytápěním.

Kolik vás stojí vytvoření a správa webu záleží na několik faktorech:

  • kdo jste a co potřebujete,
  • co vám má web přinášet,
  • a kam vlastně míříte.

Polopaticky: zatímco pro internetovou vizitku autoklempíře z Nýrska postačí jakákoliv bezplatná služba a web o dvou stránkách, rostoucí technologická firma s globálními ambicemi, pro kterou má internet zásadní význam, musí vybírat nesrovnatelně pečlivěji a připravit se na řádově vyšší investici.

Ujasněte si, co potřebujete

Máte tedy jasno v tom, co od svého webu čekáte, a jakou roli má ve vaší firemní strategii? Výborně.

Teď je čas najít řešení.

Jenže trh s weby je tak trochu džungle. Jedna výhodnější nabídka střídá druhou a člověk se v nich lehce ztratí. A aby to bylo ještě komplikovanější, laik téměř nemá šanci rozlišitzda je nabízené řešení kvalitní, nebo znamená vyhozené peníze.

Vyberte správný typ dodavatele

Jdeme porovnávat. Do výběru jsme zařadili hned 5 způsobů, jak se dobrat k novým webovým stránkám. Pomůže vám:

  • Specializovaná agentura
  • Freelancer (člověk na volné noze)
  • Student, kamarád či příbuzný
  • Online nástroje na tvorbu webu
  • Web svépomocí na Wordpressu

Web od specializované agentury

Je drahá, ale bude mít výsledky. Taková je obecná představa o práci agentur. Jenže někdy bohužel platí jen to první. Mezi agenturami na tvorbu webů v podstatě neexistují žádné standardy a výsledek tak může být – zvlášť pokud agentura nemá dostatek průkazných referencí – nejistý.

Pokud ale najdete tu pravou, bude tvorba nového webu přesně navazující proces s hladkou komunikací, víceméně splněnými termíny a otevřenými možnostmi, co dál. Agentury totiž často rády pomáhají i s navazujícím marketingem, vyhodnocováním úspěšnosti a dalšími službami.

A ceny? Zatímco agentury v regionech dokáží vytvořit web už za 30 až 50 tisíc, špičky na trhu se pohybují o řád výše a největší weby se dostávají i nad milion.

Web od freelancera (V tomto případě se jedná o nás)

Tvorbu webu s volnonožcem si představte stejně jako s agenturou – s tím rozdílem, že zatímco v agentuře pro vás pracuje celý tým, freelancer se o vše stará sám. To má své výhody i nevýhody. Většinou je takový web levnější a váš freelancer s vámi obratem vyřeší vše od výměny úvodní fotky po nastavení hostingu.

Cenu, rychlost a pružnost a rychlost ale vykupuje vyšší riziko. Přece jen celý váš web stojí a padá na znalostech, schopnostech a časových možnostech jednoho člověka. A ten – zvláště při větších a náročnějších projektech – nikdy nenahradí tým specialistů.

Cenově se pak weby od freelancerů pohybují zhruba od 15 do 100 tisíc korun.

Web od studenta, kamaráda či příbuzného

Někoho, kdo “dělá weby”, ve svém okolí nejspíš znáte. Můžete mít štěstí, a daný student nebo manželčin bratranec to opravdu umí a splní vám i to, za co by agentury účtovaly desítky tisíc. Ale daleko spíš pro něj bude váš nový web jen přivýdělek.

A výsledek je potom tak trochu loterií. Jen málokdo totiž dokáže bokem sledovat všechny trendy, uvádět je do praxe a k tomu na vás mít čas a starat se o web i v budoucnu. Taková tvorba webu má ještě jedno riziko. Včas nedodaný web nebo spory kolem grafiky už můžou mezi vámi navždycky ležet. A je škoda si tím pokazit vztahy v rodině nebo s kamarády.

Web od studenta či příbuzného pořídíte za cokoliv od lahve dobrého vína po zhruba 20 tisíc korun.

Web vytvořený online nástrojem

České služby Webgarden a Estranky nebo třeba zahraniční SquarespaceWeebly a WiX umožňují tvorbu webových stránek zdarma nebo za relativně mírný poplatek v řádu maximálně několika stokorun měsíčně.

Ačkoliv podobné služby primárně slouží k tvorbě osobních webů nebo malých firemních prezentací, na některých z nich spustíte dokonce i e-shop. Do podobné služby se jen přihlásíte a v intuitivním prostředí si web naklikáte a doplníte fotkami a texty. Systémy bývají “blbuvzdorné”, takže v nich jen málokdy něco skutečně pokazíte.

Výsledek ale bývá většinou vhodnější pro osobní weby než pro firemní prezentace. Pro ty mohou být možnosti šablon přece jen trochu svazující.

Web svépomocí na Wordpressu

Zeptejte se v jakékoliv odborné diskusi – a doporučí vám WordPress. Celosvětově je WordPress nejpoužívanějším systémem, na kterém si může kdokoliv, kdekoliv a zdarma postavit web.

Jak už to ale u tak otevřeného softwaru bývá, největší díl práce ale padá na vás samotné. WordPress vám totiž dá jen kostru. Postavit na ní fungující web je už na vás. Je třeba si pořídit hosting i doménu, vytvořit databázi, nainstalovat systém, nahrát šablonu a tu pečlivě nakonfigurovat. A až poté můžete vkládat obsah a web spustit.

Zkrátka – nic pro laiky, ale nadšenec si vyhraje.

Zdroj: www.mioweb.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *